Voordelen van iDeal

Wat iDeal?

iDeal is een betalingsmethode die in 2005 in het leven is geroepen door het bedrijf Currence. Er was behoefte aan een snelle, veilige en eenvoudige betalingswijze voor allerlei soorten betalingen zonder al te grote transactiekosten. IDeal bestaat uit een verzameling afspraken en standaarden voor de gegarandeerde overboeking van geld van de bankrekening van de koper naar de bankrekening van de verkoper of webwinkel.

De iDeal betaalmethode kan zowel gebruikt worden voor betaling vooraf (meteen na het bestellen, maar voor de daadwerkelijke ontvangst van een goed of dienst) of betaling achteraf (door bijvoorbeeld een link in de factuur e-mail die gestuurd wordt na ontvangst van het bestelde goed).

Proces

Het iDeal proces vertoont sterke overeenkomsten met dat van een reguliere bankoverschrijving door middel van internetbankieren of door middel van een acceptgiro.

Het proces omvat doorgaans deze stappen:

– De speler besluit een product aan te schaffen of een storting te doen om een bepaalde hoeveelheid speelsaldo op zijn rekening te laten zetten.
– De speler kan iDeal als betaalmethode op de website van het casino selecteren, naast bijvoorbeeld de keuze om met creditcard te betalen.
– Indien de speler op de iDeal button klikt, kiest hij voor de iDeal Methode. Het is dan aan de speler om zijn eigen bank te selecteren in de drop-down lijst.
– Na het selecteren van zijn bank, wordt hij doorgestuurd naar de inlogpagina die hij ook gebruikt om in te loggen in zijn reguliere omgeving voor internetbankieren.
– Na succesvol te zijn ingelogd, zal blijken dat de gegevens van de betaling (het te betalen bedrag, de tegenrekening en de overige gegevens van het casino) al vooraf zijn ingevuld.
– De speler kan vervolgens verder klikken en de betaling definitief goedkeuren.
– Na het goedkeuren van de betaling klikt men op ‘betaling afronden’ en verstuurt de bank aan de speler een bevestiging van betaling. Deze bevestiging dient administratieve doeleinden en kan eventueel als bewijs voor het verrichten van de betaling worden gebruikt.
– Na het afronden van de betaling verwijst de iDeal omgeving de speler weer terug naar de website van het casino en kan de speler het spel hervatten.

Voordelen voor consumenten en leveranciers

  • iDeal is een veilige en inmiddels grondig beproefde betaalmethode. Het overmaken van geld door middel van een iDealtransactie betreft in feite een transactie van geld tussen twee banken. Deze transactie vindt zeer snel plaats via de beveiligde betalingspagina van het online casino en de streng beveiligde betaalongevingen van de betrokken banken.
    iDeal maakt het mogelijk dat je in de vertrouwde online omgeving van je eigen bank de betaling kunt verrichten. Zo weet je dat de betaling op de juiste wijze plaatsvindt en het geld bij de juiste begunstigde terechtkomt. 
  • Het doorlopen van een iDealbetaling is een simpel maar toch goed beveiligd proces dat uit meerdere stappen bestaat. Dit geeft de speler de kans om foutloos de betaling uit te laten voeren en goed te laten registreren.
    Op het moment dat de speler klaar is met het doen van de storting of het verrichten van zijn aankoop, wordt hij via de iDeal button doorgeleid naar de online omgeving van zijn bank. Na het inloggen op zijn online account, staat de online betaling klaar om bevestigd te worden.
  • Jouw naam en eigen rekeningnummer worden pas aan de tegenpartij doorgegeven op het moment dat jij de betaling definitief goed hebt gekeurd. Dit garandeert een veilig proces waarin de persoonsgegevens van de betrokken partijen zo lang mogelijk anoniem en afgeschermd blijven.
  • Voor het verrichten van een iDealbetaling is registratie van de persoons- of adresgegevens van de speler of het aanmaken van een account niet vereist. Voldoende is om jouw eigen bank te selecteren en met de gebruikersnaam en het wachtwoord van je eigen account voor internetbankieren in te loggen op de website van het casino en de betaling goed te keuren. Het invullen van een tegenrekening of van een acceptgiro en het versturen hiervan, is niet langer nodig.
  • Het via iDeal betaalde bedrag komt na goedkeuring van betaling onmiddellijk aan bij het ontvangende casino, zodat het saldo op je spelersrekening of op je account meteen kan worden verhoogd. Je kunt dus meteen verder met spelen. Waar men in het verleden soms enkele dagen moest wachten tot de betaling verwerkt was en in de tussentijd dus moest wachten tot het geld op zijn spelersrekening stond.
  • iDeal biedt een groot betaalgemak vanwege de vooraf ingevulde betaalgegevens. De speler hoeft slechts zijn gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren in de betaalomgeving van zijn bank en hoeft verder de betaalgegevens van het casino of te tegenrekening niet in te vullen. Dit voorkomt administratieve fouten en voorkomt tevens dat het geld dat verkeerd terecht komt en vervolgens teruggevorderd moet worden.
  • Een IDealbetaling is overzichtelijk en wordt meteen verwerkt in het betalingsoverzicht van je eigen bankrekening. Dit zorgt ervoor dat je altijd het meest actuele overzicht van je saldo en van de meest recente gebeurtenissen te zien krijgt, waardoor per ongeluk rood staan wordt voorkomen.
  • Een ander voordeel aan iDeal is de grote selectie aan banken die iDeal internet bankieren ondersteunt. ABN AMRO, Bunq, Knab, SNS Bank, RegioBank, ING, Rabobank, ASN bank, Friesland Bank, Triodos Bank, Van Lanschot Bankiers of SNS Bank.

Voordelen voor banken

Voor banken bestaan er drie mogelijkheden om deel te nemen aan het iDeal betaalproces. De bank kan zichzelf een rol aanmeten als consumentenbank, als ondernemersbank of als Collecterende Payment Service Provider (CPSP).
De consumentenbank biedt particulieren de mogelijkheid om met iDeal te betalen. De ondernemersbank biedt zakelijke klanten de mogelijkheid om iDeal in hun eigen internetkassa te verwerken. De Collecterende Payment Service Provider biedt zakelijke klanten dezelfde opties, maar verleent de bank tegelijkertijd minder bevoegdheden waardoor er ook minder hoge eisen gesteld worden.

  • Niet alleen voor de consument brengt betalen met iDeal bepaalde voordelen met zich mee. Ook voor banken levert het verschillende positieve punten op wanneer zij ervoor kiezen om het betaalsysteem iDeal aan te bieden aan hun particuliere en zakelijke klanten.
    Het aanbieden van een mogelijkheid tot betalen met iDeal zal de concurrentiepositie van de bank ten opzichte van die van andere banken doen versterken.
  • Betalen met iDeal verkleint voor de bank het risico op frauduleuze (online) transacties vanwege de hoge veiligheid van het betaalsysteem.
  • De transacties via iDeal zullen de op papier geregistreerde betaaltransacties vervangen.

Nadelen

Hoewel iDeal terecht populair is vanwege de lage kosten voor de consument, het gebruiksgemak, de hoge mate van betaalveiligheid en de snelheid waarmee transacties verwerkt kunnen worden, zijn er uiteraard nog steeds verbeterpunten. Inloggen met wachtwoord en gebruikersnaam is nog steeds nodig om in de betaalomgeving terecht te komen.

Het gebruiksgemak toont zich pas echt op het moment dat men deze gebruikersnaam en dit wachtwoord uit het hoofd weet. De gebruikersnaam bestaat uit een serie willekeurige letters, waardoor het onthouden hiervan soms een uitdaging kan zijn

Een ander verbeterpunt betreft de kosten voor het iDeal betaalsysteem voor met name kleinere ondernemers. iDeal is relatief duur voor webshops en andere ontvangers van de betaalde bedragen. Het gaat om kosten van zo’n  40 a 50 cent per ontvangen transactie versus een paar cent die de ondernemer kwijt is bij het ontvangen van een geldbedrag via een reguliere bankoverschrijving.

Een ander punt van kritiek betreft het feit dat een betaling via iDeal niet ongedaan gemaakt kan worden. Storneren is bijvoorbeeld niet mogelijk. Vanuit het oogpunt van de consument zal dit ervaren worden als een nadeel. Indien er sprake is van oplichting of een bepaald product niet geleverd kan worden, zou de consument alleen via zijn bank kunnen proberen zijn geld terug te kunnen krijgen. De bewijslast ligt in dit geval bij de consument. Bovendien staan banken in Nederland erom bekend niet snel betalingen terug te draaien. Vanuit het oogpunt van de leverancier of online dienstverlener is het niet kunnen storneren van betalingen juist een voordeel, omdat dit een hogere mate van garantie verleent dat een bepaald product ook echt betaald is en blijft.